Delta Air Lines och Lufthansa har båda reviderat sina intäktsprognoser nedåt för det kommande kvartalet, med hänvisning till kapacitetsproblem som den huvudsakliga orsaken. Tillsammans med andra aktörer ger detta en tydlig bild av situationen.
Delta Air Lines och Lufthansa har båda reviderat sina intäktsprognoser nedåt för det kommande kvartalet, med hänvisning till kapacitetsproblem som den huvudsakliga orsaken. Tillsammans med andra aktörer ger detta en tydlig bild av situationen.
Delta Air Lines har meddelat att de reviderar sina intäktsprognoser nedåt för det kommande kvartalet. Flygbolaget förväntar sig nu att intäkterna kommer att minska från en prognos på 5-6 % till 2-3 %. Detta innebär en minskning av intäkterna med 40-66 %, och trenden förväntas fortsätta.
Flygbolaget pekar delvis på att affärsresenärer undviker Paris, en marknad där Delta tillsammans med sin joint venture-partner Air France står för 70 % av den transatlantiska trafiken. Air France har också meddelat att de kommer att missa sina intäktsprognoser, med samma förklaring.
Delta nämner även kapacitetsproblem. Enligt uppgifter från aviation analytics-företaget Cirium har antalet säten på den inhemska marknaden ökat med 6 % år över år, och Delta har ökat med 5 %. Delta påpekar att deras kapacitet växer i takt med branschens, men att andra flygbolag förväntas minska sin kapacitet.
En annan brist i förklaringen som involverar OS är att Delta förväntar sig att intäkterna fortsätter att minska även efter att spelen har avslutats. Historiskt sett har Deltas intäktsrapporter varit populära på Wall Street, med goda relationer till American Express och ledande operationell prestation.
Lufthansa, Tysklands flaggflygbolag, inledde året med förhoppningar om att matcha fjolårets justerade rörelseresultat på 2,68 miljarder euro. Men bolaget har nu skalat ner dessa förväntningar till en vinst på cirka 2,2 miljarder euro, delvis på grund av strejker som påverkat de tyska operationerna samt förseningar i flygplansleveranser.
Andra kvartalets vinster för Lufthansa Airlines ligger cirka 300 miljoner euro lägre än samma period förra året. Kombinationen av två tuffa kvartal innebär att Lufthansa Airlines har förlorat 427 miljoner euro under första halvåret.
Lufthansa pekar på en trio av skäl: negativ marknadstrend, ineffektiva operationer och förseningar i flygplansleveranser. Den negativa marknadstrenden är ett problem som även andra flygbolag upplever. Ineffektiviteten i operationerna tar Lufthansa själva på sig skulden för, medan förseningarna i flygplansleveranserna är ett återkommande problem.
Att säga att det finns för mycket kapacitet är inte annorlunda än att säga att det finns för få passagerare. Frågan är varför? Har flygbolagen vuxit förbi marknaden i hopp om att utnyttja en tidigare het marknad? Som investerare skulle man föredra att ett flygbolag försöker växa när möjligheten ges, även om de misslyckas med att tajma marknaden rätt.
Oavsett vad man kallar det, är det fortfarande en marknadskorrigering. Men det som är oklart är varför marknadsledarna unisont vägrar erkänna detta.
Listan över reseleverantörer som har meddelat att de inte kommer att nå sina intäktsmål, vissa inom samma kvartal som de gav vägledning för, fortsätter att växa. Delta Air Lines och Lufthansa är nu också med på denna lista, med flera skäl som ges för de nedreviderade prognoserna. Trots detta är det tydligt att den övergripande trenden är en marknadskorrigering, även om flygbolagen själva inte vill erkänna det.
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.
Ladda ner appenFacebook Messenger