De svåraste destinationerna för flygpoäng - Så bokar du dem!
Populära destinationer som är knepiga att boka
Vi på Chatflights har identifierat några populära destinationer som kan vara knepiga att boka i Business och First Class. Här kommer ett par tips på hur du kan tänka - hör gärna av dig i vår app och chatta med våra resegenier om du vill boka din resa med Chatflights.
ANA First Class - till och från Europa
ANA släpper två platser i First på ett fåtal avgångar till och från Europa. Problemet är att dessa stolar släpps i samband med att biljetterna går till försäljning 355 dagar innan avresa. Att söka dessa platser på United Airlines bokningssida är inte möjligt då de hinner bokas upp innan de dyker upp hos United (337 dagar i förväg).
Få hjälp att boka poängresor
Chatta med experter som bokar dina resor för poäng eller pengar. Att chatta är gratis, du betalar bara vid bokning.
Istället för att söka tillgänglighet hos United, använd Awardfares som visar platser upp till 360 dagar i förväg. Filtrera på First Class och två personer så visas alla tillgängliga datum i listan. Man kan även söka direkt på Uniteds hemsida på LHR-HND och FRA-HND i bägge riktningar för nonstop availability, så brukar ANA First dyka upp.
Om du har tillgång till inloggning hos Lufthansa Miles & More kan du dubbelkolla tillgängligheten. Du behöver vara medlem i Miles & More och ha ett poängsaldo på över 7.000 miles för att få söka tillgänglighet.
Rutterna som brukar ha tillgänglighet för två platser är:
NH211/NH212 HND-LHR/HND t/r.
NH203/NH204
NH223/NH224 HND-FRA/t/r
I de flesta fall är det inte möjligt att boka två platser tur och retur, utan ni får boka business ut och first hem. En av rutterna med lättast chans att hitta business på till Tokyo är från Bryssel till Tokyo Narita (NH232). Samma upplägg gäller där, sök upp platserna på Awardfares och dubbelkolla tillgängligheten på Miles&More mer än 337 dagar innan.
Till Bryssel är det möjligt att hitta platser med Lufthansa via Frankfurt och detsamma gäller hem från Frankfurt till Stockholm. Endast economy går att kombinera med ANA first på returen HND-FRA på sträckan FRA-GOT/CPH/ARN.
Tillgängligheten för anslutningsflygen går även att kolla upp på Miles&More som brukar vara 90% tillförlitligt mot vad Star Alliance kan boka.
Lufthansa Business Class till Mombasa och Zanzibar
Lufthansa är ett flygbolag som vanligtvis är väldigt restriktiva med sina bonusplatser. Undantaget är för nya rutter där platserna under en kort period släpps vid 360-dagarssläppet. Anledningen till detta är då det saknas historisk försäljningsdata för de nya rutterna, därav ges samma tillgänglighet till Star Alliance som till Miles&More. Detta gäller endast under en kort period.
För att söka på tillgängligheten så måste ni använda er av United Airlines sökmotor. Sök på FRA-MBA och MBA-FRA nonstop i kalendervyn. Dyker det upp platser på denna rutt så finns det även på FRA-ZNZ och ZNZ-FRA, detta visas i en andra sökning.
Avgångar endast på onsdagar och lördagar
Det är möjligt att hitta upp till 9 platser per flygning. Kruxet är dock att Lufthansa har fler platser på utresan än på hemresan, så i de flesta fall får man ta returen på Ethiopian eller Turkish, alternativt flyga Economy.
Bangkok med Austrian SWISS och Turkish Business Class
Bangkok har blivit en allt svårare destination efter att Thai Airways begränsade sin bokning i business till 90 dagar i förväg. De enda rutter där det finns business långt i förväg är med SWISS och Austrian på ZRH-BKK t/r och VIE-BKK t/r. Sök på dessa rutter i United Airlines sökmotor, nonstop för minst tre personer, de dyker då upp i kalendervyn. Fokusera enbart på resultat som dyker upp med SWISS och Austrian, inget med Thai Airways.
Turkish Airlines kan i sällsynta fall finnas tillgängligt till Bangkok och Phuket
Sök enligt samma upplägg på United IST-BKK t/r och IST-HKT t/r nonstop. Matcha därefter anslutningsflyg efter vad som finns tillgängligt på det långa benet, ARN-IST nonstop via GDS eller ExpertFlyer, alternativt med ett extra stopp i Europa om ni söker på United.
Maldiverna, Seychellerna och Mauritius i Business Class
Samma upplägg som ovan gäller för dessa tre destinationer, Turkish är det enda flygbolag som släpper platser dit. Enklast är att söka på IST-MLE/SEZ/MRU nonstop i business antingen på Uniteds sökmotor eller i GDS och försöka matcha med passande anslutningsflyg.
Alternativ nr 2 är att söka på Ethiopian. Svåraste sträckan för business genomgående är ADD-SEZ t/r. Börja att söka på den först som ett nonstop i kalendervyn på Uniteds hemsida, sen är det möjligt att hitta passande anslutningar till och från Addis Ababa från Skandinavien och Europa. Notera att Ethiopian tillfälligt har infört Starnet blocking mot SAS, vilket innebär att tillgängligheten som visas på United inte är bokningar hos SAS. Blockeringen brukar släppas efter varje kvartalsslut.
Costa Rica i Business Class
Samma upplägg gäller här. Börja med att söka på benet EWR-SJO t/r med United (eftermiddagsflyget från Newark på utresan). Saver award kostar 30K United miles på hemsidan. Till Newark är det lätt att hitta anslutningsflyg, så gör om sökningen ARN-SJO på samma datum som ni har hittat platser på sista benet så ska det dyka upp resor i Business genomgående.
Alternativ nr 2 är att söka på LHR/MUC-BOG nonstop med Avianca i Business Class. Samma upplägg där att söka nonstop på United Airlines hemsida. Vidare från Bogota till San José är det enkelt att hitta tillgänglighet med Avianca från Bogota till San José.
Få inspiration, kunskap och erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.