Chatflights testar: United Airlines Business Class på Boeing 767-300ER

Chatflights testar: United Airlines Business Class på Boeing 767-300ER

Amerikanska flygbolag har länge kantats av ett dåligt rykte. Gamla flygplan, slitna kabiner och mindre bra service ombord. Detta må till en viss utsträckning fortfarande vara sant, men faktum är att de amerikanska flygbolagen på senare år har gjort stora investeringar för att förbättra reseupplevelsen både ombord och på marken. Chatflights har testar United Airlines Business Class på en flygning mellan New York JFK och San Francisco.

United Airlines, Business Class.

Introduktion till United Airlines

United Airlines grundade tillsammans med SAS, Lufthansa, Thai Airways och Air Canada Star Alliance år 1997. Alliansen har sedan dess växt och blivit världens största flygbolagsallians sett till antalet medlemsflygbolag. United erbjuder ett brett linjenät till och från sina nav i Newark, Chicago, Washington DC, Houston, Los Angeles, Denver och San Francisco till och från Europa – såväl som till Asien, Afrika, Sydamerika och Australien.

Chicago, USA.

God platstillgång till Nordamerika och Karibien

För den som vill resa till Nordamerika och Karibien från Europa på poäng är United ett utmärkt alternativ. De erbjuder god tillgänglighet av bonusplatser i Business Class på sina långlinjer med möjlighet att hitta upp till nio platser på samma flygning som tidigast 337 dagar i förväg.

Inrikesflygningar är desto svårare att boka då United ytterst sällan släpper bonusplatser i Business på transkontinentala flygningar, samt till och från Hawaii från fastlandet.

Flygbolagets långdistansflotta består av Boeing 777-200ER och -300ER, Boeing 787-8/9/10, samt Boeing 767-300ER och -400ER. Majoriteten av flottan är utrustade med den senaste Business Class-produkten Polaris som introducerades i slutet av 2016.

United Polaris, Business Class av United Airlines.

United Airlines återvänder till JFK

United Airlines lämnade JFK-flygplatsen i New York 2015 för att fokusera all sin verksamhet från sitt nav på Newark: Ett beslut som flygbolagets VD Scott Kirby senare beskrev som ett stort misstag. United annonserade sin återkomst till JFK under hösten 2020, något som för många kom som en överraskning mitt under en rådande pandemi. Starten var ursprungligen planlagd till februari 2021 men blev framskjuten till den sista veckan av mars 2021.

På den transkontinentala inrikesflygmarknaden i USA är konkurrensen stenhård och United tog beslutet att trafikera de nya rutterna från JFK med sina nyrenoverade Boeing 767-300ER med färre stolar. Dessa flygplan har 167 platser ombord (varav 46 i business, 22 i premium economy och 99 i economy), vilket är relativt få i förhållande till sin storlek. Dessa flygplan flög tidigare mellan Chicago och Newark till London.

JFK Flygplats, New York.

New York till San Francisco

Vi reste från New York JFK till San Francisco, en resa som bokades med Turkish Airlines Miles & Smiles för endast 25.000 miles och $11,20 i skatter tur & retur i Business Class. Att hitta bonusplatser i business på dessa flygningar är väldigt svårt men inte omöjligt. United släpper i sällsynta fall business cirka 3-7 dagar i förväg och de få platser som släpps har en tendens att bokas upp väldigt fort. Vår resa bokades med fem dagars framförhållning, men det tog oss nästan en månad av bevakning att hitta platser på både ut och hemresan.

United Airlines flight UA523 till San Francisco

United Airlines flyger från terminal 7 på JFK, samma terminal som British Airways använder. Då United endast har två avgångar per dag saknas en Lounge på terminalen. För den som har priority pass finns det möjlighet att använda Alaska Airlines Lounge, men under vårt besök var den tillfälligt stängd. Om du har ett Amex Platinum finns det även möjlighet att besöka den nyöppnade Centurion Lounge i Terminal 4, man måste dock passera säkerhetskontrollen en extra gång för att byta mellan terminalerna.

Centurion Lounge, Terminal 4.

Besöket till Amex-loungen fick utebli denna gång på grund av tidsbrist och halvtimmen innan ombordstigning spenderades i gaten. Ombordstigningen påbörjades kl. 16.20, hela 50 minuter innan vår avgångstid kl. 17.10.

Dagens flygning var förvånansvärt tom för att vara en amerikansk inrikesflygning, 30 av 46 platser upptagna i business vilket hör till ovanligheten då de främre kabinerna på amerikanska inrikesflyg vanligtvis brukar vara fyllas med uppgraderingar på avgångsdagen. Ombordstigningen påbörjades 50 minuter innan vår schemalagda avgångstid och passagerare i Business Class fick kliva ombord först.

Här spenderade vi vår resa, på säte 3A.
På varje stol låg en filt med två kuddar, en mjuk kudde och en memory foam kudde, en filt och en necessär.


Ett klagomål är bristen på förvaringsutrymmen. En förvaringslåda finns på sidokonsolen som är tillräckligt stor för att rymma ett par hörlurar, en bok och en vattenflaska.

Positivt första intryck

Första intrycken av stolen och kabinen var klart positiva. Business Class på Uniteds Boeing 767-300ER är arrangerad i en 1-1-1 konfiguration där alla passagerare har direkttillgång till mittgången. Stolarna med bäst avskildhet är fönsterplatser på udda sätesrader, dessa stolar är populära och bokas upp först. Säteskonfigurationen lämpar sig inte bra för barnfamiljer eller par, så om ni är fler som reser så är vårt tips att boka platser bakom varandra.

Snabb och smidig ombordstigning

Ombordstigningen avklaras på mindre än en kvart och vi lämnar gaten fem minuter före vår schemalagda avgångstid, innan vi lämnar ett regnigt New York bakom oss och sätter kurs mot Kalifornien.

United Airlines har i likhet med övriga amerikanska flygbolag följt trenden att skära ner på ombordsservicen under pandemin, detta i syfte att minimera kontaktpunkterna mellan passagerare och besättning. United erbjöd tidigare en servering väldigt lik den på långflygningar på denna rutt, men under pandemitider så serveras en enklare varm måltid med sallad, bröd och en glass efter maten. Fullt acceptabelt i vårt tycke men med tanke på att många andra flygbolag har börjat återgå till sin ordinarie service så ligger de amerikanska flygbolagen efter.

Lobster mac’n’cheese till middag.

Serveringen inleds kort efter start med en Gin & Tonic. All dryck med undantag för vin serveras i förslutna flaskor och burkar.

Innan vi hinner dricka upp vår G&T serveras middagen. Två val av varmrätt med lobster mac’n’cheese eller pumpkin ravioli. Då portionerna var små bad vi om en av varje vilket gick alldeles utmärkt.

Maten serveras försluten på brickan.


Pumpkin ravioli.
Middagen avklaras en och en halv timme in i flygningen.
Flygplanet är utrustat med Wi-Fi med godkänd hastighet och det gick bra att streama video.

Utmärkt sovkomfort

Stolen fälls ner till en 190 cm lång säng och erbjöd utmärkt sovkomfort. På långflygningar erbjuds även ett ordentligt täcke, större kudde och en madrassdyna.

Efter sex behagliga timmars flygning börjar vi närma oss San Francisco i solnedgången. Tack vare vår tidiga avgång från JFK och milda vindar landar vi en halvtimme före vår schemalagda ankomsttid.

Bekväma sängar att sova i.
Inflygning över San Francisco.

Slutsatser

United Airlines levererar en bra Business Class produkt på sina flygningar mellan New York och Kalifornien, den avskalade servicen vägs upp av hårdvaran som är betydligt bättre än konkurrenterna Delta, JetBlue och American Airlines. Avsaknaden av en Lounge på JFK är ett minus och med tanke på att United sannolikt inte kommer att ha mer än 4-5 avgångar per dag från JFK under det kommande åren så är det svårt för dem att motivera en Lounge i tider där flygbolagen gör allt för att hålla kostnaderna nere.

Att välja United eller Lufthansa

Vi rekommenderar United Airlines för långflygningar om valet står mellan dem och Lufthansa-gruppen. När det kommer till själva hårdvaran är SAS det enda flygbolag som i vårt tycke erbjuder en bättre Business Class över atlanten. Mat och service lämnar en del att önska i synnerhet då United inte har några planer på att återinföra full service varken på inrikesflyg eller internationella flygningar, men för den som vill chansa och boka sin resa långt framåt i tiden så är United ett utmärkt val.

Just nu har de dessutom god tillgänglighet på bonusplatser mellan Nordamerika och Europa med möjlighet att hitta platser för hela familjen i Business Class.

United Airlines.

Vill du boka en bonusresa med United Airlines i Business Class? Ladda ner Chatflights app och chatta med oss idag - vi bokar din resa! 

Våra senaste inlägg