Chatflights testar: American Airlines Flagship First & Business Class

Den amerikanska inrikesflygmarknaden är en av få flygmarknader i världen som har återhämtat sig från pandemin och då flera länder fortfarande är stängda för internationella besökare turistar många amerikaner på hemmaplan. Detta har lett till en kraftigt ökad efterfrågan på flygstolar, framförallt till Florida som har blivit en populär destination under pandemin. För att möta efterfrågan har American Airlines börjat trafikera sina populäraste rutter mellan Miami och New York, Los Angeles och Dallas med sitt största flygplan i flottan Boeing 777-300ER. Dessa flygplan går normalt på flygbolagets långrutter, men i takt med att många länder fortfarande är stängda för besökare så har dessa nu satts in på inrikesflyg.

Vi fick chansen att prova på American Airlines Flagship First och Business Class mellan New York och Miami, samt Miami och Los Angeles. Följ med oss ombord!

Så bokade vi resan

Resan bokades med miles från American Airlines bonusprogram AAdvantage. Alla tre amerikanska flygbolag tillämpar variabel prissättning på bonusresor, detta innebär att nästan alla stolar i kabinen kan säljas för poäng under förutsättning att man är beredd att betala marknadspris för flygningen. Fördelen med variabel prissättning är att det är möjligt att hitta bonusresor för så lite som 4000 miles enkel väg i ekonomiklass eller 15000 i business class med lång framförhållning.

Vår resa i business class kostade 20 000 miles och $5,60 i flygskatter enkel väg. Ett lågt pris med tanke på att direktflyget mellan New York och Los Angeles kostade det dubbla. Den främsta anledningen till varför vi valde att flyga via Miami var för att uppleva flygbolagets flaggskepp Boeing 777-300ER som trafikeras på båda sträckorna.

Flygplanet har fyra klasser ombord, Flagship First, Flagship Business, Premium Economy och Economy. American Airlines inrikesflyg indelas I två kategorier ordinarie och premium. På ordinarie flygningar säljs endast två klasser domestic first och economy.

Premiumflygningar inrikes erbjuds på ett fåtal rutter, bland annat mellan New York och Los Angeles / San Francisco, samt mellan Miami och Los Angeles. På dessa flygningar säljs tre klasser: First, business och economy. Servicen på dessa flygningar är mer lik den man kan förvänta sig på en interkontinental flygning.

På första sträckan mellan New York och Miami kunde vi välja en sittplats i Flagship First utan extra kostnad då flygningen såldes som två klasser. Det gav oss en möjlighet att jämföra hårdvaran mellan de olika klasserna.

Vi bokade vår resa med miles från American Airlines bonusprogram AAdvantage.

Markupplevelse

Amerikanska inrikesflygningar väldigt lite i form av markupplevelse. Tillskillnad från i Europa så ges ingen tillgång till lounger för resande i first eller business på inrikesflyg, inte heller om du har status hos det egna flygbolaget. Undantaget gäller dock om du har status på ett partnerflygbolag, som i vårt fall där vår platinastatus hos Qatar Airways (en Oneworld partner till American Airlines) gav oss tillträde till Admirals Club på JFK:s Terminal 8.

Admirals Club erbjuder väldigt lite i form av mat och dryck. En lättare frukost fanns tillgänglig bestående av bagels, cornflakes, och frukt. Dryckesutbudet bestod av en läskautomat, kaffe och the, samt ett begränsat urval av alkoholhaltiga drycker från den bemannade baren. Standarden på amerikanska flygbolagslounger är betydligt lägre än i Europa och resten av världen så om du förväntar dig samma utbud av mat och dryck som på hemmaplan så är risken för besvikelse stor.

American Airlines Admirals Club på JFK Terminal 8.

Kabin och stolskomfort: Flagship First

På resans första flygning mellan New York och Miami kunde vi välja en plats i Flagship First-kabinen på Boeing 777-300ER. Vi valde plats 1A som är en fönsterplats på den första raden. 

Seat 1A, vårt säte på flygningen mellan New York JFK och Miami.

Kabinen består av två rader med sammanlagt åtta stolar i en 1-2-1 konfiguration. American Airlines har tillskillnad från många andra flygbolag valt en öppen layout i first class vilket innebär att man inte sitter lika avskild från andra passagerare som på andra flygbolag. Detta kan upplevas både som en fördel och en nackdel, beroende på om man reser ensam eller i grupp. Som ensamresenär kan avsaknaden av avskildhet upplevas som negativt och av att döma från passagerarna i kabinen så reste de flesta ensamma.

Flagship First kabinen på American Airlines Boeing 777-300ER

Utöver avsaknaden av avskildhet så saknades det förvaringsutrymmen i stolen och den enda förvaring som fanns att tillgå var skåpet för hörlurarna vid sidan av stolen. Självaste stolen var väldigt bekväm i både upprätt, lounge och sovläge. Den kanske bästa funktionen med denna stol är att den kan omvandlas till ett kontor i luften. Detta görs genom att stolen vrids 90 grader mot fönstret, där ett arbetsbord kan fällas ut. En rolig funktion som passar utmärkt för den som vill jobba ombord.

Stolen kan vinklas 90-grader mot fönstret för extra avskildhet.
Arbetsbordet är stort och fullt godkänt som skrivbord i luften. Perfekt om du vill arbeta.
I sovläge fälls stolen till en två meter lång säng.

Denna flygning till Miami räknas som en ordinarie inrikesflygning. Servicen i first class på inrikesflyg har skalats ner kraftigt på grund av covid och trots att passagerarantalen har återhämtat sig så har de tre stora amerikanska flygbolagen valt att inte återuppta ordinarie service för att hålla nere kostnaderna.

På denna flygning serveras frukost och valen stod mellan en croissant med ost och kalkon eller en ost och frukttallrik med yoghurt. Vårt val föll på croissanten. På dryckessidan erbjuds kaffe/the, läsk, juice, öl/vin och starksprit. All dryck serveras i plastglas/pappersmuggar i förslutna flaskor och burkar.

Frukosten på denna flygning bestod av en croissant med ost och kalkon.

Croissanten smakade bra men med europeiska mått är servicen ombord klart underkänd och mer likt något man skulle kunna förvänta sig att få i ekonomiklass. Besättningen gjorde det bästa av situationen och erbjöd ständigt påfyllningar av kaffe och en till burk cola innan landning.

Ankomst till Miami skedde enligt tidtabell och efter en dryg timme på marken var det dags att kliva på nästa flygning till Los Angeles, som visade sig flygas av samma flygplan och besättning.

Kabin och stolskomfort: Flagship Business

Resans andra flygning mellan Miami och Los Angeles klassificeras som en premium transkontinental flygning. På dessa flygningar säljs Flagship First och Flagship Business som två separata kabiner och servicen på flygningen är mer lik den man kan förvänta sig på en långflygning till Europa, Asien eller Sydamerika.

Ombord på flygplanet hälsades jag välkommen av samma besättning som förra flygningen och de var lite överraskade när vi svängde höger till plats 7J.

Seat 7J, vår stol på denna flygning mellan Miami och Los Angeles.

Business class-kabinen på American Airlines Boeing 777-3000ER består av 52 stolar i en reverse herringbone 1-2-1 konfiguration. Kabinen är uppdelad i två sektioner, den mindre främre sektionen med två rader precis bakom Flagship First och den större bakre sektionen med nio rader. Vår plats 7J låg på den tredje raden från dörren i den bakre sektionen, med god utsikt över vingen och motorn.

Flagship Business kabinen på American Airlines Boeing 777-300ER.

Stolen erbjöd god komfort i upprätt läge, lounge och sovposition, med god avskildhet från andra passagerare och tillräckligt med förvaring för en datorväska. Jämfört med Flagship First så erbjöd stolen i Flagship Business betydligt bättre utrymme för förvaring och likaså är avskildheten bättre då man sitter vänd mot fönstret. Bortsett från stolsbredden som är lite smalare i så anser vi att Flagship First inte är värt merkostnaden då komfort och service ombord är ytterst snarlika.

Stolen erbjuder gott om benutrymme och förvaring, samt en 15-tums videoskärm.

När det kommer till underhållningssystem så briljerar amerikanska flygbolag med sina filmutbud. American Airlines var inget undantag och på denna flygning erbjöds över 250 filmtitlar och minst lika många TV-avsnitt. Systemet har även en väldigt användbar sökfunktion, om du vill söka fram en film med en viss skådespelare eller regissör. Systemet styrs antingen via pekskärm eller fjärrkontroll, vi fann det dock enklast att använda pekskärmen.

Stolskontroller, eluttag och fjärrkontrollen till underhållningssystemet.

Mat och service ombord: Flagship Business

Servicen ombord på premium transkontinentala flygningar är mycket likt vad man kan förvänta sig på långflygningarna. På stolen låg en madrass, täcke och kudde från Casper. Brusreducerande hörlurar från Bang&Olufsen, necessärer och menyer delades även ut av besättningen en kort stund efter att vi satt oss i stolen. Inget välkomstbubbel serverades på marken och vi fick tålmodigt vänta tills efter start.

Hörlurar från Bang&Olufsen, necessär och meny.

Vår avgång från Miami försenades med nästan en timme på grund av ett regnoväder som drog in över flygplatsen, men väl uppe i luften så inleddes serveringen en kort stund efter att vi nått marschhöjd.

Påväg till Los Angeles efter en timmes försening.

På denna flygning serveras en sen lunch och serveringen inleds med dryck och en påse nötter. Då champagne endast serveras på de riktiga långflygen så fick vi nöja oss med ett glas prosecco som smakade överraskande gott.

Prosecco och nötter serveras innan maten.

Efter en påfyllning av bubblet serverades måltiden. Innan pandemin serverades förrätt, varmrätt och efterrätt var för sig, men för att minska kontaktpunkterna mellan passagerare och besättning så serveras alla tre rätter förslutna på en och samma bricka.

Maten serveras inplastad och täckt på en och samma bricka för att minimera kontakten mellan passagerare och besättning.
Rödbetor med getost till förrätt. Oxfilé med gorgonzolatäcke till varmrätt. Citronpaj till efterrätt.

Fyra val av varmrätt fanns att välja på, varav vårt val föll på oxfilén med gorgonzolatäcke och potatisgratäng. Förväntningarna var låga men överraskande nog smakade köttbiten väldigt bra. Ovanligt mört kött för att ha serverats i en flygplanskabin och det italienska rödvinet passade sig utmärkt till köttbiten. Måltiden avrundades med en bit citronpaj, Baileys och kaffe.

Måltiden rundas av med en kopp kaffe, efterrätt och en dubbel Baileys med is.

Måltidsserveringen avslutas två timmar in i flygningen och under resterande tre timmar serverades snacks och drycker av besättningen till de som önskar. Ankomst till Los Angeles sker en halvtimme efter ordinarie tidtabell och överlag var detta en mycket behaglig flygning.

Slutsatser

Amerikanska flygbolag har länge haft ett dåligt rykte om slitna flygplan, dålig service och otrevliga besättningar. United, Delta och American har under de senaste 10 åren gjort stora investeringar för att förbättra upplevelsen ombord både gällande kabin och service. American Airlines är inget undantag och även om de inte håller samma höga nivå som flygbolagen från Asien och Mellanöstern så är de klart jämförbara med de flesta Europeiska flygbolag.

Flagship First Class mötte inte våra förväntningar gällande komfort, avskildhet och förvaring som man normalt kan förvänta sig i internationell förstaklass, däremot anser vi Flagship Business vara en väldigt konkurrenskraftig produkt när det kommer till hårdvaran (stol och kabin). Står valet mellan British Airways och American Airlines i business för en resa över Atlanten så skulle vi inte ha några invändningar mot att flyga American Airlines igen.

Vill ni boka en resa med American Airlines för poäng eller pengar? Ladda ner Chatflights app och chatta med oss idag – Vi bokar din resa!

Våra senaste inlägg