Chatflights guide till flygplatslounger

Flygplatslounger är lugna tillflyktsorter från det hektiska livet i terminalen. Här kan du koppla av i en bekväm fåtölj med ett glas bubbel, ta en dusch efter en långflygning, eller äta en bit mat. Loungen är utan tvekan den förmån som frekventa resenärer uppskattar mest och att få tillgång till loungen beror helt och hållet på vilken klass du reser i, vilket kreditkort du har eller om du innehar status i ett bonusprogram. I denna guide går vi igenom allt du behöver veta om flygplatslounger, hur de skiljer sig åt, samt hur du får tillgång.

Flygplatslounger kommer i olika former och skepnader, men gemensamt för de flesta är att de erbjuder en lugn tillflyktsort från livet i terminalen. Lounger kan indelas i tre kategorier: Flygbolagens egna lounger, tredjepartslounger och kreditkortslounger. Standarden för respektive kategori varierar kraftigt och i denna går vi igenom respektive kategori i detalj, samt vad som krävs för att få tillträde.

Flygbolagens egna lounger

Flygbolagslounger är den vanligaste typen av lounge. Dessa drivs av flygbolagen själva och återfinns på deras hemmabaser men även på flygplatser där de har en stor närvaro. Standarden på dessa lounger varierar stort beroende på vilket flygbolag som driver dem, men en tumregel är att flygbolagens egna lounger överlag har en hög standard.

För att komma in i dessa lounger behöver du ha en biljett i first eller business class, alternativt inneha hög status i flygbolagets eget bonusprogram eller motsvarande nivå hos ett bonusprogram i samma allians. Det är i regel inte möjligt att köpa sig in i dessa lounger eller få tillträde via kreditkort.

Flygbolagslounger kan delas in i följande kategorier:
  • Business-lounger.
  • Lounger för statuskort.
  • Förstaklass-lounger.

Business-lounger

Business-lounger är den lägsta kategorin av flygbolagslounge. Här kommer du in som resande i business class eller som innehavare av ett statuskort (t.ex Star Alliance Gold). I dessa lounger kan du förvänta dig följande bekvämligheter:

  • Fri varm och kall mat, vanligtvis via bufféservering
  • Ett enklare utbud av alkoholhaltiga drycker. Vanligtvis öl och vin, men i vissa fall även starksprit. Servering sker antingen från en bemannad bar eller via självservering.
  • Duschar och privata vilrum
  • Fritt wifi, samt tillgång till datorer och skrivare.
Singapore Airlines SilverKris Business Lounge på Changi Airport i Singapore.

Lounger för statuskort

Lounger för statuskort är vanligtvis ett steg högre än business class-lounger. Dessa lounger kommer du endast in i om du har status i ett flygbolag. Bra exempel är Lufthansa Senator Lounge och SAS Gold Lounge som du endast får tillträde till om du innehar ett guldkort i Star Alliance och ett dagsaktuellt boardingkort för resa med Star Alliance. Tillträde kan även ges om du reser i first class med ett partnerflygbolag inom samma allians.

Dessa lounger erbjuder likvärdiga bekvämligheter som business class-loungerna, men med något bättre mat och dryck. Exempel på detta är á la carte servering istället för buffé, samt bemannad bar med Champagne och bättre viner.

Vissa flygbolag väljer att göra det motsatta och ge business class-passagerare tillgång till bättre lounger än guldkortsinnehavare. Bra exempel är United Airlines vars Polaris Lounger endast kan fås tillträde till om du reser i business eller first class på en interkontinental flygning. Statusinnehavare i ekonomiklass hänvisas till den enklare United Club.

SAS Gold Lounge på Köpenhamns flygplats.

Förstaklasslounger

Dessa är flygbolagens mest exklusiva lounger där tillträde endast ges till passagerare som reser i first class på det egna flygbolaget. Statusinnehavare och first class-passagerare på partnerflygbolag har i regel ingen tillgång till dessa lounger, men undantag kan finnas. Exempel på flygbolag som erbjuder förstaklasslounger är Lufthansa Group och Air France.

Lufthansa First Class Lounge i Frankfurt.

Dessa lounger erbjuder exklusiva bekvämligheter så som á la carte restauranger, bemannade barer med stora utbud av cocktails och whiskey, årgångsviner och champagner, fria spabehandlingar, privat transfer till flygplanet, samt privata sovrum.

Air France La Premiere Lounge i Paris.

Tredjepartslounger

Denna kategori av lounger bedrivs av ett fristående bolag som inte är ett flygbolag. Vanligtvis brukar tredjepartslounger bedrivas av flygplatsens handlingbolag t.ex Menzies, Swissport och Aviator Group, eller av ett företag som specialiserar sig på loungetjänster t.ex Plaza Premium Lounge och Aspire Lounge.

Reglerna för tillgång till tredjepartslounger är betydligt mer liberala då de inte är affilierade med ett flygbolag. Tillgång kan ske enligt följande kriterier:

  • Biljett i first eller business class med ett flygbolag som loungen har avtal med.
  • Priority pass, Dragon Pass, LoungeKey eller liknande lounge-prenumerationer.
  • Betald tillgång i receptionen.

Tredjepartslounger har i regel sämre standard än flygbolagens egna lounger detta trots att de ofta erbjuder samma bekvämligheter. Följande bekvämligheter kan man vanligtvis förvänta sig hos en tredjepartslounge.

  • Lättare måltider och tilltugg
  • Fria drycker, enklare alkohol. Cocktails, Champagne och bättre viner mot betalning.
  • Fritt wifi, samt tillgång till dator och skrivare, ibland mot betalning.
  • Tillgång till duschar, ibland mot betalning.

Vissa tredjepartslounger begränsar även antalet timmar som du får vistas i loungen, något som inte förekommer hos flygbolagens egna lounger där det inte finns någon tidsbegränsning så länge du besöker loungen på flygets avgångsdag. Tidsbegränsningen gäller vanligtvis endast om du köper tillgång till loungen eller om du får tillgång via Priority Pass eller liknande prenumerationstjänst.

Plaza Premium Lounge på London Heathrow Terminal 2.

Kreditkortslounger

Dessa lounger ägs och bedrivs av banker och kreditkortsföretag och är en relativt ny kategori av lounger. Kända namn inom denna kategori är bland annat American Express som bedriver sina egna Centurion-lounger på flera flygplatser runtom i världen, samt genom samarbeten med fristående aktörer så som Amex Lounge by Pontus på Arlanda.

American Express Lounge by Pontus på Arlanda.

Tillgång till dessa lounger ges som en förmån till kreditkortsinnehavare och det är vanligtvis de dyrare korten som inkluderar tillgång till dem. I likhet med tredjepartslounger så ges tillträde oberoende av vilket flygbolag som du reser med, så länge du har ett kreditkort som ger tillgång och en dagsaktuell biljett. I vissa fall kan antalet timmar du får spendera i loungen begränsas av kapacitetsbegränsningar. Ett bra exempel är Amex egna Centurion lounger i USA där gästerna får tillträde tidigast tre timmar innan flygets avgång.

Kreditkortslounger har vanligtvis motsvarande eller högre standard än flygbolagens egna lounger och följande bekvämligheter kan man vanligtvis förvänta sig.

  • Fri varm och kall mat med á la carte servering
  • Lättare buffé för efterrätter och kalla rätter
  • Fullt bemannad bar med cocktails och champagne
  • Tillgång till duschar och vilrum
  • Fritt wifi och tillgång till datorer och skrivare

Kreditkortslounger har fått en allt större popularitet då många flygbolag som ett resultat av pandemin har stängt ner sina egna lounger eller försämrat utbudet av mat och dryck, samt bekvämligheterna. American Express är den ledande aktören när det kommer till denna typ av lounger, men allt fler konkurrerande banker har börjat ta efter samma koncept.

American Express Centurion Lounge på New York JFK.

Våra senaste inlägg