British Airways Uppgraderar Boeing 787 med Club Suites

British Airways har introducerat sin nya Club Suites business class, med direkt åtkomst till gången och dörrar för ökad integritet. Detta är en betydande förbättring av flygbolagets business class-upplevelse. En viktig fråga har varit när dessa säten kommer att rullas ut på hela flottan.

Nu finns det uppdaterad information om British Airways arbete med att uppgradera sina befintliga Boeing 787-flygplan, vilket har tagit längre tid än planerat. Den goda nyheten är att det första omkonfigurerade 787-planet med Club Suites nu är i tjänst.

British Airways 787-8 och 787-9 får Club Suites

När det gäller tidsschemat för British Airways utrullning av Club Suites har flygbolaget redan börjat ta emot nya Airbus A350-1000 och Boeing 787-10 med det nya business class-produkten. Dessutom har de omkonfigurerat Boeing 777-plan med de nya sätena, och nu har nästan alla Heathrow-baserade 777-plan den nya Club Suites-produkten.

Tills nyligen fanns det dock inte ett enda Boeing 787-8 eller Boeing 787-9 i tjänst med de nya kabinerna. Detta har nu ändrats, då det första British Airways Boeing 787-8 med nya kabiner precis har börjat flyga passagerare. Specifikt har planet registreringskoden G-ZBJA och gjorde sin första passagerarflygning den 20 juni 2024, efter att ha varit på underhåll i Cardiff (CWL) sedan slutet av mars 2024.

Det förväntas att framtida 787-plan inte kommer att ta tre månader att omkonfigurera. Det är vanligt att det första planet tar extra tid eftersom speciell certifiering krävs.

British Airways garanterar inte att det omkonfigurerade 787-8-planet kommer att flyga på specifika rutter. För närvarande är planet schemalagt på vissa flygningar från London (LHR) till Baltimore (BWI), Chennai (MAA), Montreal (YUL) och Pittsburgh (PIT). Tjänsten är inte daglig på någon marknad än, så det är bäst att kontrollera sittkartan.

Detta projekt har tagit längre tid än väntat. När Club Suites först började rullas ut var planen att 787-8 och 787-9 skulle få dessa nya kabiner från och med 2021. Men pandemin försenade tidsschemat. Den uppdaterade planen var att det första 787-8 skulle vara i tjänst med nya kabiner från och med 2023, men även det sköts upp.

Nu när 787-planen börjar få nya kabiner är det bara A380-planen som återstår att uppgradera, och dessa plan ska få nya kabiner runt 2026.

British Airways Club Suites.

Hur British Airways Omkonfigurerar 787-planen

Hur kommer layouterna för British Airways Boeing 787-plan att förändras när de omkonfigureras?

Boeing 787-8:

  • Antalet säten minskar från 214 till 204, en minskning med 10 säten.
  • Business class minskar från 35 säten till 31 säten.
  • Premium economy ökar från 25 säten till 37 säten.
  • Economy minskar från 154 säten till 136 säten.

British Airways satsar stort på premium economy, trots en liten minskning i business class-säten.

Boeing 787-9:

  • Antalet säten minskar från 216 till 215, en minskning med ett säte.
  • First class behåller åtta säten.
  • Business class minskar från 42 säten till 38 säten.
  • Premium economy behåller 39 säten.
  • Economy ökar från 127 säten till 130 säten.

För Boeing 787-9 är förändringen inte lika stor, eftersom de flesta kabindelare inte flyttas.

British Airways Boeing 787-9 Dreamliner.

Slutsats

British Airways har börjat processen att uppgradera befintliga Boeing 787-plan med sin nya Club Suites business class. Det första 787-8-planet med nya kabiner är nu i tjänst. Det förväntas ta åtminstone till slutet av 2025 för alla befintliga 787-plan att få Club Suites, och det kan vara en optimistisk tidslinje. Dessutom ser vi generella förändringar i kabinlayouter, med en betydande ökning av premium economy-kapaciteten på Boeing 787-8.

Våra senaste inlägg