British Airways begränsar bonusplatser för partnerprogram

British Airways har historiskt sett erbjudit samma tillgänglighet för bonusplatser oavsett om de löses in via Executive Club-programmet eller via ett partnerprogram. Nu har detta förändrats, men det är inte nödvändigtvis så dåligt som det kan låta. British Airways kan inte klandras för denna förändring.

Begränsningar i tillgängligheten för partnerprogram

Enligt Australian Frequent Flyer och Head for Points, erbjuder nu British Airways olika antal bonusplatser beroende på vilket program bokningen sker genom:

  • Program som använder Avios som valuta har bäst tillgänglighet; detta inkluderar British Airways Executive Club, Aer Lingus AerClub, Iberia Plus och Qatar Airways Privilege Club.
  • Program som inte använder Avios som valuta har mindre tillgänglighet; detta inkluderar program som American AAdvantage, Alaska Mileage Plan med flera.

Detta verkar främst relatera till British Airways garanti för bonusplatser. Flygbolaget lovar att göra minst 12-14 bonusplatser per flyg tillgängliga när schemat först öppnas 355 dagar i förväg. För kortdistansflygningar kan man förvänta sig minst 12 bonusplatser:

  • Minst åtta Euro Traveller (kortdistans ekonomiklass) bonusplatser per flyg
  • Minst fyra Club Europe (kortdistans business class) bonusplatser per flyg

För långdistansflygningar kan man förvänta sig minst 14 bonusplatser:

  • Minst åtta World Traveller (långdistans ekonomiklass) bonusplatser per flyg
  • Minst två World Traveller Plus (långdistans premium ekonomiklass) bonusplatser per flyg
  • Minst fyra Club World (långdistans business class) bonusplatser per flyg
British Airways Club Suite business class på Boeing 777.

Viktiga aspekter att förstå

  • British Airways gör ofta fler bonusplatser tillgängliga när avgångsdatumet närmar sig, och dessa kan bokas genom partnerprogram.
  • Första klassens tillgänglighet är fortfarande identisk genom partnerprogram, då det aldrig finns en garanti för första klassens bonusplatser.

Logisk förändring trots missnöje

Fler flygbolag tenderar att reservera vissa bonusplatser exklusivt för medlemmar i sina egna program och begränsa dem för medlemmar i partnerprogram. Även om denna trend inte är populär, skulle det vara ett logiskt drag för någon som leder ett lojalitetsprogram.

Lojalitetsprogram kan vara stora vinstcentra och göra konsumenter mer lojala till ett varumärke, och det är önskvärt att konsumenterna deltar i flygbolagets egna program snarare än i ett partnerprogram. British Airways har större fördelar om kunderna är engagerade i Executive Club istället för AAdvantage.

Denna nya förändring innebär att medlemmar i British Airways eget bonusprogram Executive Club har bättre tillgång på bonusplatser än andra partnerprogram i Oneworld-alliansen t.ex American Airlines AAdvantage.

Sammanfattning

British Airways begränsar nu vissa av sina bonusplatser till partnerprogram. Specifikt är den garanterade bonusplatstillgängligheten som erbjuds när schemat först öppnas nu endast tillgänglig för dem som löser in någon form av Avios och inte för dem som löser in andra partnerpoängvalutor.

Det bör fortfarande vara enkelt att lösa in partnerpoäng för resor med British Airways, eftersom flygbolaget fortfarande erbjuder många bonusplatser, även utöver den initiala tilldelningen. Denna förändring kommer troligtvis att uppskattas av medlemmar i Executive Club, medan andra kanske inte uppskattar den lika mycket.

Våra senaste inlägg