Austrian Airlines Boeing 787-9 nu i trafik

I april 2023 tillkännagav Austrian Airlines planer på att uppdatera sin långdistansflotta genom att ersätta sina befintliga bredkroppsflygplan med Boeing 787s. Idag markerar en spännande dag i detta avseende, då Austrian Airlines för första gången opererar en långdistansflygning med en 787 Dreamliner.

Austrian ersätter 767s och 777s med 787s

Fram till nu har Austrian Airlines långdistansflotta bestått av nio flygplan, inklusive tre Boeing 767-300ERs och sex Boeing 777-200ERs. För att modernisera sin flotta tar Austrian nu emot 11 Boeing 787-9s. Detta innebär inte bara en uppdatering av långdistansflottan utan också en utökning av densamma, vilket är mycket spännande.

Planen är att alla Boeing 787 Dreamliners ska ansluta sig till Austrians flotta mellan 2024 och 2028, vid vilken tidpunkt de äldre långdistansflygplanen kommer att tas ur drift.

business class på Austrian Airlines Boeing 787-9 Dreamliner.

Austrian 787 lanserar kommersiell trafik

Under de senaste veckorna har Austrian Airlines Boeing 787s opererat regionala flygningar inom Europa för att träna besättningen. Detta förändras från och med idag, då Austrian börjar långdistansoperationer med dessa flygplan. De första två långdistansrutterna som får de nya flygplanen är:

  • Från och med den 15 juni 2024, flyger Austrian 787 mellan Wien (VIE) och New York (JFK) på OS87/88-frekvensen.
  • Från och med den 1 juli 2024, flyger Austrian 787 mellan Wien (VIE) och Chicago (ORD) på OS65/66-frekvensen.

Det första flygplanet som tas i drift har registreringskoden OE-LPL och är för närvarande i en helt vit målning eftersom det ännu inte har målats i Austrians färger.

Austrians första två 787s är tidigare Bamboo Airways-flygplan

De första två Boeing 787s som Austrian har tagit emot är tidigare Bamboo Airways-flygplan. Det vietnamesiska flygbolaget har genomgått en omstrukturering och har gjort sig av med alla sina Boeing 787s. Austrian har nu tagit emot två av dessa flygplan, med registreringskoderna OE-LPL och OE-LPM.

Flygplanen har samma kabinlayout, med 294 platser, inklusive 26 business class-säten, 21 premium economy-säten och 247 economy-säten.

Passagerare på Austrian Airlines Boeing 787-9 Dreamliner kan förvänta sig förstklassig service och komfort ombord.

Austrians nästa fem 787s är tidigare Lufthansa-flygplan

De nästa fem Boeing 787s som Austrian tar emot kommer inte heller att vara nya flygplan. Istället kommer de att vara flygplan som överförs från Lufthansa. Lufthansa har förvärvat fem Boeing 787-9s som ursprungligen var avsedda för Hainan Airlines, och dessa flygplan har en helt annan ombordprodukt eftersom Lufthansa inte har anpassat dem till sin egen standard.

Dessa flygplan kommer också att ha samma kabinlayout som de tidigare Bamboo Airways-flygplanen, med 294 platser, inklusive 26 business class-säten, 21 premium economy-säten och 247 economy-säten.

Vad händer med Austrians andra fyra 787s?

Det är fortfarande oklart vad som kommer att hända med Austrians andra fyra Boeing 787s, eftersom dessa flygplan kommer att vara nya. Flygbolaget uppger att Boeing 787s kommer att ha ett "innovativt kabinkoncept" som "förbättrar komforten för gästerna".

Lufthansa rullar ut en ny business class-produkt, känd som Allegris, och det är möjligt att Austrian kan få en liknande produkt med egna ytskikt. Men detta har ännu inte bekräftats.

Slutsats

Austrian Airlines håller på att förvärva 11 Boeing 787s, med det första flygplanet som idag går in i långdistansservice, och det sista som kommer att gå in i tjänst 2028. Dessa flygplan används för att uppdatera flygbolagets långdistansflotta och ersätta befintliga 767s och 777s.

De första två 787s i Austrians flotta är tidigare Bamboo Airways-flygplan, de nästa fem är tidigare Lufthansa-flygplan, och de återstående fyra bör vara nya flygplan. De tidigare Bamboo Airways-flygplanen börjar nu användas på långdistansflygningar, med New York som första destination.

Våra senaste inlägg