ANA uppgraderar Boeing 787-kabiner med nya säten i alla klasser

All Nippon Airways (ANA) har meddelat att flygbolaget kommer att uppgradera kabinerna i sin internationella Boeing 787-flotta. Projektet, som omfattar nya säten i ekonomiklass, premium economy och business class, planeras att påbörjas under 2026. ANA har för närvarande 35 Boeing 787-flygplan i drift och ytterligare 27 på beställning.

Nya säten i premium economy och ekonomiklass

ANA samarbetar med den tyska sätestillverkaren RECARO för att installera nya säten i premium economy och ekonomiklass på långdistansflygningar med Boeing 787-9.

I premium economy introduceras RECARO:s R4-säte, med en 2-3-2-konfiguration och ett sätesavstånd på 40 tum. Ryggstödet får ett ökat lutningsutrymme på 9 tum, vilket är två tum mer än tidigare. Sätena utrustas även med förbättrad teknik, inklusive en 15,6-tums underhållningsskärm, eluttag (AC), USB-A och USB-C-portar samt stöd för trådlösa hörlurar via Bluetooth.

I ekonomiklass implementeras RECARO:s R3-säte med en 3-3-3-konfiguration och ett sätesavstånd på 33–34 tum. Även här ökar lutningen med två tum. Passagerare får tillgång till 13,3-tums underhållningsskärmar, eluttag, USB-portar och Bluetooth-stöd.

Nuvarande business class på All Nippon Airways Boeing 787-flotta.

Ny business class förväntas presenteras

ANA har även bekräftat att flygbolaget planerar att introducera en ny business class-produkt på Boeing 787-9 samtidigt som de andra kabinuppgraderingarna. Detaljer om den nya produkten har ännu inte offentliggjorts, men en presentation väntas inom de kommande månaderna.

I nuläget är ANA:s Boeing 787-9 utrustade med Safran SkyLounge III-stolar i ett förskjutet (staggered) sätesarrangemang. Dessa säten används på flera långdistanslinjer till bland annat USA och Europa, men anses inte längre vara i teknologisk framkant.

Flygbolaget är känt för sin prisbelönta business class-produkt “The Room” på Boeing 777-300ER, men denna sätesmodell bedöms vara för bred för att kunna installeras på 787:an. Det spekuleras därför i att ANA kan komma att välja Safrans Unity-plattform, som bland annat används av Japan Airlines på Airbus A350.

Alternativt kan ANA överväga Collins Aerospace Horizon-säten, som används av Korean Air på deras Boeing 787-flygplan, även om ANA inte tidigare har samarbetat med Collins för sätesdesign.

Business class stolen på ANA:s nuvarande Boeing 787-flotta introducerades i början av 2010-talet.

Sammanfattning

ANA planerar att påbörja en omfattande uppgradering av sina Boeing 787-9-flygplan från och med 2026. Nya RECARO-säten introduceras i premium economy och ekonomiklass, med förbättrad komfort och teknik. Samtidigt planeras en ny business class-produkt som ska ersätta dagens säten. Dessa förändringar genomförs i takt med att ANA förbereder sig för framtida långdistansresor med högre komfortnivå i samtliga kabinklasser.

Våra senaste inlägg