ANA uppgraderar Boeing 787-kabiner med nya säten i alla klasser
All Nippon Airways (ANA) har meddelat att flygbolaget kommer att uppgradera kabinerna i sin internationella Boeing 787-flotta. Projektet, som omfattar nya säten i ekonomiklass, premium economy och business class, planeras att påbörjas under 2026. ANA har för närvarande 35 Boeing 787-flygplan i drift och ytterligare 27 på beställning.
Få hjälp att boka poängresor
Chatta med experter som bokar dina resor för poäng eller pengar. Att chatta är gratis, du betalar bara vid bokning.
ANA samarbetar med den tyska sätestillverkaren RECARO för att installera nya säten i premium economy och ekonomiklass på långdistansflygningar med Boeing 787-9.
I premium economy introduceras RECARO:s R4-säte, med en 2-3-2-konfiguration och ett sätesavstånd på 40 tum. Ryggstödet får ett ökat lutningsutrymme på 9 tum, vilket är två tum mer än tidigare. Sätena utrustas även med förbättrad teknik, inklusive en 15,6-tums underhållningsskärm, eluttag (AC), USB-A och USB-C-portar samt stöd för trådlösa hörlurar via Bluetooth.
I ekonomiklass implementeras RECARO:s R3-säte med en 3-3-3-konfiguration och ett sätesavstånd på 33–34 tum. Även här ökar lutningen med två tum. Passagerare får tillgång till 13,3-tums underhållningsskärmar, eluttag, USB-portar och Bluetooth-stöd.
Nuvarande business class på All Nippon Airways Boeing 787-flotta.
Ny business class förväntas presenteras
ANA har även bekräftat att flygbolaget planerar att introducera en ny business class-produkt på Boeing 787-9 samtidigt som de andra kabinuppgraderingarna. Detaljer om den nya produkten har ännu inte offentliggjorts, men en presentation väntas inom de kommande månaderna.
I nuläget är ANA:s Boeing 787-9 utrustade med Safran SkyLounge III-stolar i ett förskjutet (staggered) sätesarrangemang. Dessa säten används på flera långdistanslinjer till bland annat USA och Europa, men anses inte längre vara i teknologisk framkant.
Flygbolaget är känt för sin prisbelönta business class-produkt “The Room” på Boeing 777-300ER, men denna sätesmodell bedöms vara för bred för att kunna installeras på 787:an. Det spekuleras därför i att ANA kan komma att välja Safrans Unity-plattform, som bland annat används av Japan Airlines på Airbus A350.
Alternativt kan ANA överväga Collins Aerospace Horizon-säten, som används av Korean Air på deras Boeing 787-flygplan, även om ANA inte tidigare har samarbetat med Collins för sätesdesign.
Business class stolen på ANA:s nuvarande Boeing 787-flotta introducerades i början av 2010-talet.
Sammanfattning
ANA planerar att påbörja en omfattande uppgradering av sina Boeing 787-9-flygplan från och med 2026. Nya RECARO-säten introduceras i premium economy och ekonomiklass, med förbättrad komfort och teknik. Samtidigt planeras en ny business class-produkt som ska ersätta dagens säten. Dessa förändringar genomförs i takt med att ANA förbereder sig för framtida långdistansresor med högre komfortnivå i samtliga kabinklasser.
Få inspiration, kunskap och erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.