American Airlines AAdvantage Loyalty Points – Är detta framtidens lojalitetsprogram?
American Airlines är en av pionjärerna inom flygbranschen när det kommer till lojalitetsprogram då de var det första flygbolaget att införa ett lojalitetsprogram som belönade kunderna efter hur mycket de flög. Sedan introduktionen av AAdvantage år 1981 så har bolaget drivit utvecklingen framåt och den 1 januari 2022 lanserade flygbolaget Loyalty Points – Ett helt nytt system för att belöna kundlojalitet, där alla poäng som medlemmarna tjänar räknas mot att nå eller behålla en högre medlemsnivå.
I denna artikel går vi igenom hur synen på kundlojalitet inom flygbranschen har utvecklats igenom åren, samt ifall fler flygbolag t.ex SAS likt American Airlines kommer att börja tillgodoräkna alla poäng som du tjänar mot att nå eller behålla en högre medlemsnivå.
Få hjälp att boka poängresor
Chatta med experter som bokar dina resor för poäng eller pengar. Att chatta är gratis, du betalar bara vid bokning.
Så har flygbolagens syn på lojalitet förändrats genom åren
American Airlines och Southwest Airlines är två pionjärer när det kommer till lojalitetsprogram. Båda flygbolagen var tidiga med att införa lojalitetsprogram för att stärka sin konkurrenskraft. Synen på lojalitet skiljde sig starkt mellan flygbolagen, där Southwest Airlines modell byggde på ett stämpelkort där kunderna fick sin tionde flygresa gratis. American Airlines lojalitetsprogram byggde istället på att belöna kunderna efter hur långt de flög snarare än hur ofta. Det var här som begreppet air miles föddes, något som har blivit en standard inom flygbranschen.
En lojal kund är inte längre någon som flyger mycket, utan någon som spenderar mycket pengar hos flygbolaget
Synen på lojalitet har förändrats sedan AAdvantage lanserades år 1981 och dagens lojalitetsprogram har blivit allt mer komplexa och svåra att förstå sig på. En av de största svagheterna med att tilldela poäng och status baserat på flugen distans är att det sällan finns en direkt korelation mellan biljettpris och flugen distans, vilket fram tills nyligen gjorde det möjligt att tjäna stora summor poäng och nå hög status genom att flyga långa distanser på billiga biljetter.
Under mitten av 2010-talet så började allt fler flygbolag i både Nordamerika och Europa övergå till intäktsbaserade lojalitetsprogram. Detta innebär att poäng och status tilldelas baserat på hur mycket medlemmarna spenderar, snarare än hur mycket de flög.
År 2015 övergick AAdvantage till att vara ett intäktsbaserat program vilket innebär att medlemmarna tjänar poäng baserat på biljettpriset, samt att man införde intäktströsklar för att nå de högre medlemsnivåerna. För att nå högsta nivån Executive Platinum så behöver du spendera minst 15.000 dollar per år på flygningar med American Airlines i tillägg till det befintliga kravet om att flyga minst 100.000 miles.
Bland de europeiska flygbolagen däribland EuroBonus så har man inte gått lika hårt på att kräva intäktströsklar för att nå högre medlemsstatus. Däremot så har antalet poäng som man tjänar på flygresor kraftigt reducerats, i synnerhet på rabatterade biljetter i ekonomiklass.
Färre affärsresor medför nya metoder för att belöna lojalitet
Covid-19 pandemin har lett till en kraftigt minskad efterfrågan på affärsresor och mycket tyder på att affärsresandet inte kommer att återhämta sig till samma nivåer som före pandemin. Den minskade efterfrågan på affärsresor har lett flygbolagen att ändra på synen kring vad som definierar en lojal och lönsam kund.
Flygbolagen tjänar idag mer pengar på att sälja poäng än att flyga passagerare
Gemensamt för många flygbolag är att lojalitetsprogrammen är deras viktigaste tillgång, något som blev extra uppenbart under pandemin. Under en period då flygresandet stod still så tjänade flygbolagen stora intäkter från försäljning av poäng till banker och kreditinstitut, såväl som till hotell, hyrbilsfirmor, via shoppingportaler, samt direkt till konsument. Faktum är att lojalitetsprogrammen är värda mer än flygbolagen, vilket innebär att de kan användas som säkerhet vid belåning för att resa pengar till verksamheten.
Flygbolagen tjänar idag mer pengar på att sälja poäng än att flyga passagerare, något som få flygbolag reflekterar i sina lojalitetsprogram. De högre medlemsnivåerna kan fortfarande endast nås genom flygningar och inte genom spendering på kreditkort eller köp via shoppingportaler.
AAdvantage Loyalty Points – Alla poäng du tjänar går mot att nå högre medlemsnivå
Den 1 januari 2022 genomförde American Airlines en helomvandling av lojalitetsprogrammet AAdvantage. Tidigare kunde de högre medlemsnivåerna Guld, Platinum, Platinum Pro och Executive Platinum nås genom antalet flygningar per år eller antalet flugna miles, i tillägg kravet på spendering.
Dessa krav slopades och ersattes med Loyalty Points som är ett förenklat system där varje mile som du tjänar går mot att behålla eller nå en högre medlemsnivå. Alla miles som medlemmar tjänar genom flygresor på American Airlines eller Oneworld partners, spendering på co-branded kreditkort, hotellvistelser, bilhyror, middagar, kryssningar, paketresor, elräkningar, mm. Diverser välkomst och spenderingsbonusar, samt köp av poäng räknas inte som Loyalty Points. Det nya systemet innebär att du i teorin kan uppnå högsta medlemsnivå i programmet utan att ha satt din fot ombord på ett flygplan.
Höjda trösklar för medlemsnivåerna, lättare att tjäna poäng och mer rättvist överlag
I samband med att Loyalty Points infördes så har även trösklarna höjts. För att nå högsta medlemsnivån Executive Platinum krävs 200.000 Loyalty Points inom ett kalenderår, mot det tidigare kravet på 100.000 Elite Miles eller 100 flygningar på American Airlines och 15.000 USD i spendering.
Det råder inga tvivel om att American Airlines stärker sin position som innovatör när det kommer lojalitetsmarknadsföring inom flygbranschen och det återstår att se ifall fler flygbolag väljer att följa deras fotspår.
Hur skulle ett liknande system fungera hos SAS EuroBonus?
Ur ett Skandinaviskt perspektiv så råder det inga tvivel om att EuroBonusprogrammet är en av SAS mest lönsamma affärsverksamheter. Flygbolagets senaste vinstår 2019 berodde till stor del på intäkter från försäljning av EuroBonuspoäng till banker och kreditkort, hyrbilsfirmor, hotell samt shoppingpartners.
Silver, guld och diamantnivå i SAS EuroBonus kan idag nås genom att tjäna baspoäng eller kvalificerande flygningar. Baspoäng tjänar du från flygresor på SAS och Star Alliance, medan kvalificerande flygningar endast fås från flygningar med SAS eller Wideroe. Kreditkort så som SAS Amex Elite och SAS MasterCard Premium tjänar 20.000 respektive 12.000 nivågrundande baspoäng per år vilket är tillräckligt för att nå silvernivå (20.000 baspoäng per år) men inte tillräckligt för att nå guld (45.000 baspoäng per år) eller diamant (90.000 baspoäng per år).
Uppnå diamantnivån enbart genom spendering på ditt SAS-Amex
Under det nuvarande systemet så är det möjligt att uppnå diamantnivå genom flygningar på Star Alliance, utan spendera en enda krona hos SAS. Samtidigt är det inte möjligt att uppnå en högre nivå än silver oavsett hur mycket du spenderar på ditt SAS co-branded kreditkort, detta trots att SAS tjänar pengar på varje transaktion. En möjlighet skulle vara att introducera ett tredje kriterium att uppnå de högre medlemsnivåerna som baserar sig på det totala antalet poäng som en medlem tjänar per år. Huruvida detta blir verklighet återstår att se, och kanske kommer du i framtiden att kunna nå diamantkort på SAS enbart genom spendering på Amex-kortet.
Låt Chatflights omvandla dina hårt förvärvade poäng till drömresor. Ladda ner Chatflights app och chatta med våra experter idag – Vi bokar din resa!
Få inspiration, kunskap och erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.