Air France-KLM satsar stort på Airbus A350

Air France-KLM har nyligen meddelat att de beställt upp till 90 stycken Airbus A350, ett beslut som tas som en del av företagets förnyelseplan för sin långdistansflotta.

Beställningen i detalj

Air France-KLM har bestämt sig för att lägga en order på upp till 90 flygplan från modellerna Airbus A350-900 och A350-1000. Denna beställning inkluderar en fast order på 50 flygplan med möjlighet att lägga till ytterligare 40 flygplan. Leveransen av dessa flygplan förväntas ske mellan åren 2026 och 2030.

Företaget beskriver detta drag som en evolutionär order. Det ger Air France-KLM flexibiliteten att fördela flygplanen inom sitt flygbolagsportfölj utifrån marknadsdynamik och lokala regleringar. I nuläget har vi ingen insikt i hur många av dessa flygplan som kommer att gå till Air France, hur många som går till KLM, och exakt hur uppdelningen ser ut mellan -900 och -1000 modellerna.

Komplettering av tidigare beställningar

Detta nya beslut kompletterar den existerande beställningen från Air France-KLM på 41 Airbus A350-900, varav 22 redan har levererats.

Ben Smith, VD för Air France-KLM, uttalade sig om denna beställning:

"Den nya ordern blir ett betydande steg i förnyelsen av gruppens flotta. Airbus A350 är ett toppmodernt flygplan som snabbt har blivit en favorit bland passagerare och besättning hos Air France sedan det togs i bruk 2019. Det passar perfekt för gruppens nätverksbehov och har enastående prestanda: det är tystare, mer bränsleeffektivt och mer kostnadseffektivt jämfört med tidigare generationer. Det kommer att vara centralt för att hjälpa gruppen att nå våra ambitiösa hållbarhetsmål, inklusive 30% lägre CO2-utsläpp per passagerarkilometer fram till 2030."

Air France nya business class-sviter som kommer att installeras på de nylevererade A350-maskinerna.

Ersättning av äldre modeller

Målet med dessa nya Airbus A350 är att de ska ersätta existerande flygplan, inklusive Airbus A330 och äldre Boeing 777. När det gäller dessa flygplan:

  • Air France har en flotta av 15 Airbus A330 och 61 Boeing 777.
  • KLM å andra sidan har en flotta av 11 Airbus A330 och 31 Boeing 777.

Dessa nya generationens flygplan representerar en enorm minskning av utsläppen, och Air France-KLM betonar att A350 symboliserar en övergång till en mer hållbar flygtransportindustri.

Några tankar om beställningen

  • Med tanke på genomsnittlig flottaålder behöver Air Frances A330s och 777s definitivt förnyas.
  • Det är fortfarande osäkert hur dessa flygplan kommer att fördelas mellan Air France och KLM.
  • Det blir intressant att se om A350-1000-modellerna kommer att få en första klass La Premiere-kabin.

Slutsats

Air France-KLM har tagit steget och beställt upp till 90 Airbus A350-flygplan. Det förblir att se hur dessa kommer att fördelas mellan de två flygbolagen. Vad man än tycker om beslutet kan man inte neka till att det är spännande tider inom flygindustrin och att A350 verkligen är ett nöje att flyga med.


Våra senaste inlägg